MTB-arena

Bergsleden - 3,3 km röd (lättast)

Bergs Gård Trosa ligger nedanför den högplatå där samtliga leder förutom Farmors Flow-trail och Havsleden går. Bergsleden börjar på gården vid grinden mot kohagen,till vänster om Stora Ladan. Efter hagen och den inledande Mördarbacken fortsätter Bergsleden med motsolscykling. Bergsledens bjuder på fin gammal skogstraktorväg, stigar och cykling uppför hälleberget. Väl uppe på Birgers Berg börjar sedan utförsåkningen längs ”Delikatessen”! Vi ber er en gång för alla att ta det nätt här och där på våra leder. Berg är stenhårt! Väl nere från berget kan du ta Traktorbacken ned till hagen och Bergs gård, eller vänster-höger och in på Södra loopen eller vänster-vänster och ge dig i kast med Berg-O-Dalbanans loop.

Södra loopen - 1,3 km streckad blå

Södra loopen börjar efter att du klarat av den inledande Mördarbacken och tagit av åt höger. Det är en härlig flack stig som inleder cyklingen. Efter ett tag svänger du uppför ett litet berg och sen ner igen. Och så upp på nästa lilla bergkulle och så ner igen. Ja så där håller det på tills du till slut tar dig över två spänger. Efter andra spången viker du av vänster och tar dig uppför ett lite större bergsparti. Där fortsätter fantastisk cykling innan du är tillbaka på Bergsleden. Precis efter andra spången kan du istället vika av höger mot Havsleden om du vill prova den.

Havsleden - 3,5 km svart

Du når Havsledens start när du är längst borta på Bergsleden vid mobilmasten intill Källviksvägen eller genom att vika av höger direkt efter andra spången på Södra loopen. Havsleden innehåller allt! Både berg som stupar brant, slingrande stigar, skogstraktorväg och snabb cykling på hälleberget. Tänk på att leden på ett par ställen har dubbelriktad trafik.

Bergsloopen - 1,4 km gul

Bergsloopen börjar intill det halvstora ”Jättekastet” vid fyrstigskorsningen längs Bergsleden på vägen mot mobilmasten. På kartan är det där Södra loopen övergår i Bergsloopen. Den börjar med att du hojar upp på en bergskam, slingrar fram på stigen, håller andan nerför en brant, sen fortsätter loopen genom skogen på en gammal skogstraktorväg, knixar sig uppför Birgers Berg innan du kastar dig nerför på en parallell stig till Bergsleden och Berg-O-Dalbanan. Väl nere är Bergsloopen slut och du är åter på Bergsleden på toppen av Mördarbacken.

Norra loopen - 2,2 km svart

Norra loopen börjar som en avstickare på Bergsloopen. Den kommer ta dig längs en gammal skogstraktorväg och sedan upp och ner för ”Three Peaks”. Ta det nätt i nerfarterna! Sedan passar du på att njuta av stigar och storskogskänslan. Efter ett tag bär det av över en viltåker innan loopen tar slut.

Första valet du har nu är att ta av till höger in på Berg-O-Dalbanans loop strax efter att du svängt av åt vänster från viltgärdet. Fortsätter du istället skogstraktorvägen uppåt kommer du till ytterligare en avfart till höger och in på Bergsloopen. Ytterligare något 50-tal meter upp längs skogstraktorvägen kan du annars ta av till vänster på Djävulsklippans loop eller allra högst upp till höger på Bergsleden som tar dig till toppen av Birgers Berg och nerför Delikatessen.

Djävulsklippans loop - 1,5 km mossgrön (krävande)

Det här är en liten loop som invigdes våren 2017 så stigarna är än så länge lite smalare och mjukare. På slalomspråk skulle den betecknas som ”svart”. Den är både trixig och knixig, första hälften har två branta, svåra nedfarter och den första av dem är alltså själva Djävulsklippan. Sista halvan går längs en blötsur, seg stig. Men det går såklart att cykla hela loopen för den som har lite jävlaranamma i sig!

Berg-O-Dalbanans Loop (BoD) – 5,8 km blå (mest krävande)

I november 2017 öppnades vår helt nya loop som vi kallar Berg-O-Dalbanans loop eller bara BoD. Här har vi spunnit vidare på de bästa idéerna från alla övriga loopar. Extra roligt är att den här loopen har skapats i samarbete med några av våra återkommande MTB-gäster som fått ge namn åt go´bitarna!

Loopen ska innehålla allt våra marker kan ge och vi har gjort den lite längre. BoD-loopen flyter alltså på längs fina blåbärsstigar och gamla skogstraktorvägar i storskogen, den tar dig uppför hälleberg och kastar dig nerför de samma. Och så har vi spetsat med ”Dunder-Carlsson & Bloms MTB-Serpentin” som skastar sig utför en ravin, ”Peters Drop”, ”Jonssons Pump-track”, och mycket annat smått och gott.

Allt är inte helt klart från start hösten 2017. Framförallt gäller det Jonssons Pump-track” där förbättringar kommer ske kommande år och så kommer det successivt, här och där bli lite mer hopp och teknikhinder. Men så ska det vara, en bra loop kan utvecklas med våra gäster!

BoD-loopen är dessutom vår mest krävande loop med fem, sex rejäla stigningar. Stigningarna och det faktum att den är lite mjuk nu i början innan stigen plattat till sig, gör att den är härligt jobbigt att ta sig runt. Bäst hittills är 41 minuter. Välkommen att försöka slå rekordet!

Farmors Flow-trail – 1,6 km lila (betalbana)

Våren 2018 är det premiär för vår 100-procentiga man-made-trail som vi kallar ”Farmors Flow-trail”. Här har vi på en kulle i direkt anslutning till gården byggt en 1,6 km lång bana som är delvis grävd och grusad, och som delvis går på hälleberget. Du kommer uppleva en hissnade snabb och svängig bana som vi tror du vill cykla runt, runt, runt på tills du är helt slut!

För att skapa Farmors Flow-trail har vi lagt ner många timmar med maskin, många mantimmar och många lass grus.

Det är inte en stig i skogen utan en anlagd bana som vi vill fortsätta utveckla. Därför tar vi betalt av de som vill cykla Farmors Flow-trail.
Ungdom 8-15 år 30 kr
Vuxen 50 kr
Årskort Ungdom 200 kr
Årskort Vuxen 300 kr

Vi hoppas och tror att du som gäst förstår och gärna vill vara med att bidra så att vi kan vidareutveckla cyklingen på Bergs Gård för din och övriga gästers skull.
Swish nr 123 023 24 21

Bergstoppen – 100 meter från Bergsleden

I mitten av den inledande branta Mördarbacken viker du av åt höger för att komma till Bergstoppen. Här finns det en grillplats och vi kan hjälpa till att fixa grillgrejor för er att ta med dit. Annars tror vi att du som är på väg hem från våra leder mår fin-fint av att bara stanna här en stund, summera dagens tur och titta ut!

Turordning om man vill ta alla leder och loopar i ett svep

Man kan såklart sätta ihop sin egna runda. Kanske vill man spara Havsleden och badmöjligheterna till slutvarvet eller ta sig upp på Bergstoppen för att grilla. Men när vi själva cyklar alla leder och loopar så tar vi dem i den här ordningen:

Start Bergs Gård och uppför Mördarbacken - Södra Loopen till andra spången – Havsleden till Havet och tillbaka till Hälsokällan – tillbaka till slutet av Södra Loopen – Bergsloopen till Norra Loopens start- Norra Loopen – Djävulsklippans Loop – resten av Bergsloopen – Berg O Dalbanans Loop - och sedan Bergsleden med den avslutande ”Delikatessen” nerför Birgers Berg och Traktorbacken som går parallellt med den inledande Mördarbacken. Puh!

Strava

Vi har lagt upp alla enskilda leder och loopar som segment i Strava, för vem vill inte vara Queen eller King of the mountain!

Klicka på kartan för att ladda ner den i PDF-format.

Hyrcyklar och Guide för dig

Från våren 2018 har vi hyrcyklar som väntar på dig. Det är superfina Scott Aspect 27.5+ med dämpare fram som har fått mycket bra betyg i tester. Vi har fyra olika storlekar och tack vare att det är sk plusdäck så får du en skön upplevelse även om de inte har bakdämpare (vi har undvikit det för att du inte ska få problem med inställning av bakdämpare vilket tar ganska lång tid för att bli bra).

Vi har också möjlighet att erbjuda dig professionella guider. De har gått utbildningar i mtb-guidning och kan våra leder och loopar så att din upplevelse blir perfekt.