MTB-arena

Bergsleden - 3,3 km röd (lättast)

Bergs Gård Trosa ligger nedanför den högplatå där samtliga leder förutom Havsleden går. Bergsleden börjar på gården vid grinden mot kohagen till vänster om Stora Ladan. Efter hagen och den inledande Mördarbacken fortsätter Bergsleden med motsolscykling. Bergsledens bjuder fin gammal skogstraktorväg, stigar och cykling uppför hälleberget. Uppe på Birgers Berg börjar sedan utförsåkningen längs ”Delikatessen”! Vi ber er en gång för alla att ta det nätt här och där på våra leder. Berg är stenhårt! Väl nere från berget, men innan skogstraktorvägen tillbaka ned till hagen, kan du ta höger-vänster och in på Södra loopen eller vänster-vänster och ge dig i kast med Berg-O-Dalbanans loop.

Södra loopen - 1,5 km prickad blå

Södra loopen börjar efter att du klarat av den inledande Mördarbacken och tagit höger. Det är en härlig flack stig som inleder cyklingen. Efter ett tag svänger du uppför ett litet berg och sen ner igen. Och så upp på nästa lilla bergkulle och så ner igen. Ja så där håller det på tills du till slut tar dig över två spänger. Efter andra spången viker du av vänster och tar dig uppför ett lite större bergsparti. Där är det fantastisk cykling innan du är tillbaka på Bergsleden. Precis efter andra spången kan du istället vika mot Havsleden istället om du vill prova den.

Havsleden - 3,5 km svart

Du når Havsledens start när du är längst borta på Bergsleden vid Källviksvägen eller genom att vika av direkt efter andra spången på Södra loopen. Havsleden innehåller allt! Både berg som stupar brant, slingrande stigar, skogstraktorväg och snabb cykling på hälleberget. Tänk på att leden på ett par ställen har dubbelriktad trafik. Längst bort finns en liten miniloop och där kliver du av om du vill ner till havet. Där finns ett fint litet klippbad.
Det går utmärkt att ta sig ett dopp för simkunniga. Solen når dit som bäst på förmiddagen. Då föreslår vi att du tar med dig ostmackan och drickaflaskan ner till vattnet och njuter en stund!

Bergsloopen - 1,7 km gul

Bergsloopen börjar intill ett halvstort ”jättekast” vid fyrstigskorsningen längs Bergsleden på vägen mot mobilmasten. På kartan är det där Södra Loopen övergår i Bergsloopen. Den börjar med att du hojar upp på en bergskam, slingrar fram på stigen, håller andan nerför en brant, sen fortsätter loopen genom skogen på en gammal skogstraktorväg, knixar sig uppför Birgers Berg innan du kastar dig nerför en parallell stig till Bergsleden och Delikatessen och väl nere är Bergsloopen slut. Då kan du ta vänster in på Bergsleden, höger-vänster in på Södra loopen eller göra en hårnålsvänster lite innan slutet och ge dig i kast med Berg-O-Dalbanans loop.

Norra loopen - 2,0 km mörkbrun

Norra loopen börjar som en avstickare på Bergsloopen. Den kommer ta dig längs en gammal skogstraktorväg och sedan upp och ner för ”Three Peaks”. Ta det nätt i nerfarterna! Du kan undvika bergen genom att cykla på de prickade genvägarna som också är skyltade som ”Lätt” och som delvis har samma sträckning som Berg-O-Dalbanans loop. Sedan passar du på att njuta av stigar och storskogskänslan. Efter ett tag bär det av över en gammal viltåker innan loopen tar slut.

Första valet du har nu är att ta av till höger in på Berg-O-Dalbanans loop strax efter att du svängt av åt vänster från viltgärdet. Fortsätter du istället skogstraktorvägen uppåt kommer du till ytterligare en avfart till höger och in på Bergsloopen. Ytterligare något 50-tal meter upp längs skogstraktorvägen kan du annars ta av till vänster på Djävulsklippans loop eller allra högst upp till höger på Bergsleden som tar dig till toppen av Birgers Berg och nerför Delikatessen.

Vill du hyra MTB? Kontakta Tobias Kjell www.mer-aktiv.se

Djävulsklippans loop – 1,1 km moss-grön (krävande)

Det här är en liten loop som invigdes våren 2017 så stigarna är än så länge lite smalare och mjukare. På slalomspråk skulle den betecknas som ”svart”. Den är både trixig och knixig, första hälften har två branta ned-farter och den första av dem är alltså Djävulsklippan. Sista halvan går längs en blötsur, seg stig. Men det går såklart att cykla hela loopen för den som är stark och har lite jävlaranamma i sig!

Berg-O-Dalbanans Loop (BoD) – 5,9 km blå (mest krävande)

I november 2017 öppnas vår helt nya loop som vi kallar Berg-O-Dalbanans Loop eller bara BoD. Här har vi spunnit vidare på bästa idéerna från alla övriga loopar. Extra roligt är att den här loopen har skapats i samarbete med några av våra återkommande cyklistgäster.

Loopen ska innehålla allt våra marker kan ge och vi har gjort den lite längre. BoD-loopen flyter alltså på längs fina blåbärsstigar och gamla skogstraktorvägar i storskogen, den tar dig uppför hälleberg och kastar dig nerför de samma. Och så har vi spetsat med ”Dunder-Carlsson & Bloms MTB-Serpentin” utför en ravin, ”Peters Drop”, ”Jonssons Pump-Track-Sträcka”, och lite annat smått och gott.

Allt är inte helt klart än, t ex väntar vi in tjälen för att fylla grus på pump-tracksträckan, någon spång och fler hopp. Men så ska det vara, en bra loop kan utvecklas med våra gäster.

BoD-loopen är dessutom vår mest krävande loop med fem, sex rejäla stigningar. Stigningarna och det faktum att den är lite mjuk nu i början innan stigen plattat till sig, gör att den är härligt jobbigt att ta sig runt. Bäst hittills är 41 minuter. Välkommen att försöka slå rekordet!

Bergstoppen – 100 meter från Bergs-leden

I slutet av den inledande branta Mördarbacken viker du av åt höger för att komma till Bergstoppen. Här finns det en grillplats och vi kan hjälpa till att fixa grillgrejor för er att ta med dit. Annars tror vi att du som är på väg hem från våra leder mår finfint av att bara stanna här en stund, summera dagens tur och titta ut!

Turordning om man vill ta alla leder och loopar i ett svep

Man kan såklart sätta ihop sin egna runda. Kanske vill man spara Havsleden och badmöjligheterna till slutvarvet eller ta sig upp på Bergstoppen för att grilla. Men när vi själva cyklar alla leder och loopar så tar vi dem i den här ordningen:

Start Bergs Gård och uppför Mördarbacken - Södra Loopen till andra spången – Havsleden till Havet och tillbaka till Hälsokällan – tillbaka till slutet av Södra Loopen – Bergsloopen till Norra Loopens start- Norra Loopen – Djävulsklippans Loop – resten av Bergsloopen – Berg O Dalbanans Loop - och sedan Bergsleden med den avslutande ”Delikatessen” nerför Birgers Berg och Traktorbacken som går parallellt med den inledande Mördarbacken. Puh!

Strava & nedladdningsbara GPX-filer

Vi kommer att samla alla GPX-filer på hemsidan som du kan tanka ner och ladda in i den app som du själv föredrar. Vi har också lagt upp alla enskilda loopar som segment i Strava, för vem vill inte vara Queen eller King of the mountains!

Klicka på kartan för att ladda ner den i PDF-format.